Powered By Blogger

Kävijöitä

sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Cha-Am

Finnairin kone lennätti meidät turvallisesti Suvarnabumin lentokentälle, kenttä on jo tuttu monesta aikaisemmasta matkasta, joten passintarkastukset yms. sujuvat joutuisasti rutiinilla.

Kentällä mietimme nopeinta ja helpointa tapaa siirtyä Cha-Amiin. Taksi löytyi helposti ulkopuolelta, pienen tinkaamisen jälkeen saimme sovittua molempia tyydyttävän hinnan, joka oli 2000 bathia. Mielestämme se oli ihan hyvä hinta reilun kolmen tunnin ajomatkasta. Toki halvemmallakin olisi päässyt minibussilla monen mutkan kautta, mutta vuorokauden matkanteon jälkeen helppous veti voiton.

Pitkän matkan jo uuvuttamana viimeiset hetket taksissa olivat kyllä todella puuduttavia. Puudutus kuitenkin väistyi, kun taksikuski ajoi Cha-Amin ohi ja alkoi soitella ja kysellä majapaikkamme sijaintia. Pieni aavistus oli jo molemmilla, että majapaikkamme saattaa oli "hiukan" sivussa. Arvailumme osoittautui oikeaksi, matka jatkui koko ajan kauemmas kaupungin ulkopuolelle ja talot harvenivat.
Viimein ajoimme erään talon pihaan, jossa ystävällinen Thaimaalaistyttö oli meitä vastassa.
Ilmeemme taatusti paljasti kaiken sen karuuden, jota mitä mielessämme liikkui, josta seurauksena tunnelma oli kaikkien osapuolten osalta sanoisinko hiukan kiusaantunut.
Päätimme kuitenkin ehkä kohteliaisuudesta jäädä ainakin yhdeksi yöksi majapaikkaan, tässä vaiheessa nyt oli jo ihan sama missä nukkui.

Paikan nimi oli Baanrainaaming, jossa mukana paikan pyörittämisessä oli Hollantilainen "Gustav". Uusi majapaikkamme osoittautuikin erittäin siistiksi, viihtyisäksi ja oikein rauhan tyyssijaksi. Henkilökunta oli erittäin avuliasta ja kohteliasta, ruoka aivan erinomaista. "Gustav"oli alinomaan kyselemässä toiveitamme ja ehdotti kohteita missä voisi meitä kuljettaa ja kaikki tämä kuului
samaan hintaan.

Tutustuimme Cha-Amin kaupunkiin hyvin pintapuolisesti, oikeastaan ainut mikä erityisesti jäi mieleen oli melko kaunis ja siisti ranta. Ranta kuuleman mukaan tyhjättiin joka keskiviikko aurinkotuoleista, että saatiin kunnolla siivottua. Päivä jona me rannalla olimme sattuikin olemaan juuri tuo kyseinen päivä, joten näemme ainostaan tyhjän ja siistin rannan.
Samalla reissulla tutustuimme myös kalasatamaan, jossa näimme Thaimaata aidoimmillaan. Vanhoja monivärisiä kalastusveneitä, paikallisia ihmisiä ja heidän hökkelikylä kotejaan.. Sattumoisin näimme myös noin puolitoista metrisen varaanin, joka lähti sillan alta liikenteeseen. Ensin luulin sitä krokotiiliksi, helpotukseksi se ei sitä kuitenkaan ollut. Vaikka eivät varaanitkaan ihan vaarattomia ole, koska ne saattavat purra tielle osunutta kulkijaa.

Illalla kävimme isäntämme ja hänen thaimaalaisen vaimonsa kanssa paikallisilla yömarkkinoilla, jossa oli tavaraa ihan joka lähtöön, hinnatkin olivat todella edullisia. Mitään mainittavaa ei kuitenkaan matkaamme vielä lähtenyt, sillä säästelelimme vielä matkalaukkujemme painoa tulevalle AirAasian lennolle.

Loppujen lopuksi voisin sanoa, että lyhyt vierailumme Cha-Amiin oli juuri sitä mitä alkulomalta kaipasimme. Rentouttavaa ja rauhallista olemista, aurinkoa ja lepoa. Mieleen jäi ajatus, että tänne vielä palaamme uudestaan tutustumaan tarkemmin paikan antiin. Seuraavalla kerralla ehkä kuitenkin valitsemme hotellin rannan läheisyydestä.
Cha-Amista jatkoimme matkaa minibussilla Bangkokiin, joka maksoi 240 bathia henkilöltä.