Powered By Blogger

tiistai 17. toukokuuta 2016

Kaupunkilomalla Gdanskissa

Neptunuksen suihkulähde

Alkoi niin taas menojalkaa vipattamaan, että johonkin suuntaa oli lähdettävä. Puola valikoitui kohteeksi ihan siitä syystä, että täällä emme ole kumpikaan aikaisemmin käyneet. Toisaalta lyhyt lentomatka oli toinen määräävä tekijä, kun aikaa saa kulua vain pidennetyn viikonlopun verran.
Mitään suurempia ennakko odotuksia meillä ei ollut, lähdettiin vähän kuin "soitellen sotaan".

Lech Walesan mukaan nimetty lentokenttä oli siisti, toimiva, eurooppalainen. Infopisteessä sai helposti selvitettyä, mitä vaihtoehtoja meillä oli päästä Gdanskin keskustaan. Päädyimme tietenkin edullisimpaan vaihtoehtoon, joka oli bussi numero 210. Hintaa matkalle tuli euron verran, eli bussimatka ei ainakaan hinnalla ollut pilattu. Infosta saimme kartan, johon oli merkitty rastilla meidän päätepysäkki. No ihan niin helppoahan se ei tietekään ollut bussinikkunasta suunnistaa, pelkän kartan ja kartassa olevan rastin avulla. Meillä ei ollut hajuakaan montako pysäkkiä mahdollisesti olisi ennen meidän päätepysäkkiä, eikä Gdanskaan ihan pieni paikka ole. Onneksi bussissa oli ystävällinen "nuorimies", joka puhui auttavasti englantia ja luki karttaa kanssamme. Aikansa karttaa käänneltyään hänellä selvästi "syttyi lamppu pään päällä", kun hän ymmärsi mihin olimme jäämässä. Niin vaan päästiin taas turvallisesti perille :D

Kevät täällä on luonnollisesti pidemmällä, kuin Vaasassa...huumaava syreenien  tuoksu täytti kaikki aistit heti kun pääsimme bussista ulos! Tosin kylmä pohjoistuuli hiukan yritti häiritä tuota tunnelmaa, mutta emme antaneet sen mieltämme lannistaa!

Ensivaikutelma kaupungista ylittää kyllä kaiken sen, mitä olimme ennakkoon ajatelleet! Vanhassa kaupungissa oli paljon nähtävää upeine rakennuksineen, porttikongeineen ja pienine putiikkeineen. Gdanskhan on vanhanajan hansakaupunki, täällä on  värikkäitä taloja ja merellinen tunnelma. Joka puolella riittää paljon nähtävää, hurmaavia yksityiskohtia, näyttäviä rakennuksia ja pieniä kiireettömiä katukahviloita. Tunnelmaa lisää tietenkin taidokkaat katusoittajat ja useat vanhat kirkot, joiden kellojen kumahdukset täyttävät tienoon tasatunnein.

Löysimme yllättävän helposti Qubus hotellin, joka sijaistsee ihan  vanhan kaupungin kupeessa joen rannalla. Kerrankin hotellin valinta oli mennyt nappiin, ihan "näppituntumalla". Ystävällinen henkilökunta, siistit keskitasoa paremmat hotellihuoneet, sekä moitteettomasti toimiva wifiyhteys. Siinähän ne meidän tärkeimmät kriteerimme kaupunkilomalle onkin, toki myös aamupala oli ihan mainitsemin arvoinen monipuolisine tarjoiluineen. Extrana vielä kesäaikaan hotellin järjestämät ilmaiset jokiveneristeilyt. Voisimme jopa suositella, jos etsitte Gdanskista keskitasoista, suhteellisen edullista majoitusta.

Kaupunkiin lähdimme tutustumaan kiertoajelulla city/ sähköautolla. Tunnin kierros maksoi reilun 20€ kahdelta hengeltä, mukana oli kuljettaja ja opas, joka tarinoi kaupungin historiasta. Kirkkoja moneen lähtöön, jokaisen kohdalla taisin kysyä, että onko tämä nyt se kuuluisa Marian kirkko, jonka näkemistä olin odottanut. Sitä ennen näimme monta muuta rakennusta ja kuulimme toisen maailmansodan taisteluista kaupungissa. Kävimme myös Gdanskin telakalla, joka on kuuluisa solidaarisuusliikkeen alkamisesta. Viimeisenä muttei toki vähäsimpänä saavuimme Marian kirkon eteen, joka on maailman suurin tiilestä muurattu katedraali ja euroopan suurimpia kirkkoja. Kirkkoon mahtuu Jumalanpalvelukseen yhtä aikaa 25 000 ihmistä, vaikka täytyy kyllä sanoa, että ahdasta täytyy kyllä olla! Kirkon torni on 85 metriä korkea,  ja sieltä on oppaan mukaan hienot maisemat läpi kaupungin. Olin ihan varma, että sinne olisi päästävä, joten ostin lipun ja lähdin kapuamaan rappusia. Rappuset olivat todella ahtaat, kapeat ja jyrkät. Kipusin aika korkealle ylhäisessä yksinäisyydessä, kunnes mieleeni juolahti että sieltä olisi tultava myös alas. Vaikka yleensä olenkin mielestäni aika sisukas, eikä ahtaanpaikan kammokaan todistettavasti vaivaa, annoin tällä kertaa periksi. Alastulo oli melko haastavaa, koska sattui ruuha-aika ja vastaan tulevaa liikennettä oli paljon. Totesin tehneeni hyvän päätöksen, kunnes alhaalla huomasin pois tulevalle liikenteelle olevan omat portaat! :D

Hard Rock Cafe täytyy bongata kaikista kaupungeista, joissa sellainen vaan on.  Melko helposti se vanhasta kaupungista löytyi, eikä tuottanut tälläkään kerralla pettymystä. Oikeastaan päinvastoin, hintataso siellä oli melko edullinen! Miinuksena kuitenkin mainittakoon, että livemusiikkia siellä kuulee pääsääntöisesti ainoastaan maanantaisin. Muuten konseptilleen uskolliset tuotteet ja palvelut.

Pidennetty viikonloppu vaan on niin todella lyhyt aika lomailla, eikä kaikkea tietenkään ole tarkoitus nähdäkkään. Täytyy jättää aikaa myös tunnelmasta nauttimiseen, "hengailuun" ja rentotumiseen. Rakkauden lukko olisi ollut kiva käydä kiinnittämässä, mutta se jäi nyt odottamaan vielä seuraavaa kertaa.

Jos haluatte lyhyen pysäytyksen arkirutiineihin, pienellä vaivalla ja lyhyellä lennolla, suosittelen Gdanskia! Ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka!